"Nič Ti nedá taký pocit ako chudosť, ani sladkosť!"

Pozor na kalorie v ovocí

10. června 2008 v 20:27 | lucy |  Tips
Ovoce má nenahraditelnou úlohu v jídelníčku člověka. A to především v čerstvém stavu. Nastalo léto a to znamená, že máme k výběru velké množství těchto skvělých plodů. Nabízí se nám ovoce domácí - jablka, hrušky, jahody, švestky, ale také exotické - banány, ananasy, papája, avokádo atd.
fruits

Ovocné plody mají velké množství předností, kterých si ceníme. Obsahují celou řadu vitamínů (vitamín A, C, E, vitamíny skupiny B a další), enzymy, minerální látky (železo, vápník, draslík, hořčík a jiné), také buničinu (vlákninu), sacharidy a pektiny. Tyto klady ještě umocňuje jeho skvělá chuť. V ovoci jsou tyto látky obsažené v ideálním poměru, proto je nelze úplně adekvátně nahradit různými potravinovými doplňky.

Snad jedinou nevýhodou ovoce jsou kalorie, které obsahuje. Rozhodně se nad nimi nepohoršujme, jsou pro život člověka důležité, ale jejich příjem se dá regulovat. Obsah kalorií v ovoci samozřejmě není stejný. Dužnaté plody obsahují malé množství tuků a bílkovin a mají tedy nízkou energetickou hodnotu. Nejvíce kalorické ovocné bomby jsou banány, višně, hrozny a švestky. Obsahují totiž vysoký podíl cukru. Mezi méně kalorické ovoce patří melouny, jahody, pomeranče, grepy, meruňky. Takže pokud budeme chtít zahnat chuť na sladké ovocem, tak bychom si určitě neměli dopřávat velkou svačinku v podobě trsu hroznového vína či několika banánů. Neznamená to ale, že takové ovoce máme vynechat ze svého jídelníčku. Místo sladkostí a nebo velkého množství ovoce si raději k svačině připravme oblíbený druh ovoce s bílým jogurtem či neochuceným tvarohem. Tato kombinace nás zasytí více než jen samotné ovoce.
Kalorie jsou sice v ovoci obsaženy ve větší míře než třeba v zelenině, ale jejich množství je daleko menší než třeba v pečivu, masu či luštěninách. K dispozici našim chuťovým buňkám jsou také ovocně šťávy a sušené ovoce. Sušené ovoce dokáže zahnat chuť na sladké, ale zároveň nás nenasytí. Takže pozor na kalorie obsažené v takovém ovoci, obsahuje jich čtyřikrát více než ovoce čerstvé. Počet energetických hodnot v ovocných šťávách není také zrovna malý, ideálním řešením je jejich ředění vodou.
Měli bychom jíst různé ovoce. Určitě se neomezovat jen na jediný druh. Dokonalostí pro spojení několika ovocných plodů jsou ovocné saláty. Díky těmto salátům si můžeme udržet přísun přírodních látek do našeho těla a v kombinaci s cvičením i kondici. Sladké, kyselé, červené, žluté, oranžové, modrofialové, ale hlavně dobré, takové je ovoce.

Co to vlastně kalorie jsou?

Potraviny se měří a vypočítávají podle své energetické hodnoty. Měrnou jednotkou je přitom kilokalorie, resp. kilojoule. Mluvíme-li o kaloriích, máme tím na mysli kilokalorie (kcal). Denní základní potřebu energie je možno si přibližně vypočítat. Spotřeba energie se v průběhu života snižuje.

Vzoreček pro výpočet příjmu kalorií Vaše hmotnost v kg * 24 = počet kalorií/1 den Např. člověk vážící 65 kg by měl mít příjem 1560kcal/den.

Kalorická tabulka ovoce

Ovoce - 100 g
KJ
kCal
Hrozny
61
255
Banány
59
247
Višně
59
248
Švestky
59
247
Rybíz
56
238
Třešně
54
226
Kiwi
54
230
Ananas
51
217
Hrušky
51
213
Jablka
50
209
Mandarinky
47
196
Meruňky
43
180
Broskve
41
171
Grepy
41
172
Jahody
36
150
Pomeranče
32
134
Citróny
23
96
Melouny
16
67
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Iwuska Iwuska | E-mail | Web | 11. června 2008 v 17:49 | Reagovat

omg....a sme skoncily :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama